Birka-Vasa partiförening

Jonas Sjöstedt talar i Vasaparken

ETT ÅR EFTER VALET – Därför behövs Vänsterpartiet, både för det röda och det gröna!

Vasaparken den 17 September, 18:00.

jsjostedt

Ett år har gått sedan valet och mycket har hänt i Sverige och Stockholm sedan dess. I riksdagen tog Socialdemokraterna och Miljöpartiet över regeringsmakten efter att alliansen kastades ut efter åtta långa år. Efter ett besvärligt läge med borgerlig höstbudget och ett parlamentariskt överläge för de fem borgerliga partierna har Vänsterpartiet, utanför regeringen ändå lyckats få igenom en rad efterlängtade reformer.

I Stockholms stad sitter vänstern med i den styrande majoriteten och lyckades redan veckan efter valet att stoppa alla planerade utförsäljningar av allmännyttiga hyreslägenheter. (Läs mer vad Stockholmsvänstern åstadkommit och hur vi vill fortsätta förändra Stockholm till det bättre nedan på sidan!)

Men vi står fortfarande inför stora utmaningar, inte minst en hotande klimatkatastrof. Den 17 september talar Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare i Vasaparken i Stockholm om det politiska läget ett år efter valet och varför vänsterns svar behövs för att lösa klimatkrisen. Ann-Margrethe Livh, Bostads- och Demokratiborgarråd i Stockholms stad talar om hur Vänsterpartiet vill fortsätta göra Stockholm till en rättvis stad att leva i för alla.

Arrangemanget är naturligtvis kostnadsfritt och platsen för mötet är Vasaparken vid hörnan Odengatan/Dalagatan. Vid regn så kommer vi istället hålla till i Norrmalmskyrkan, Norrtullsgatan 37.

Välkommen!

18.00 Mötet börjar, Vänsterpartiets Blåsorkester inleder.

AML-röd-450x230

18.30 Ann-Margrethe Livh, Bostads- och Demokratiborgarråd i Stockholms

stad pratar om hur (V)i bygger ett mer rättvist Stockholm!

19.00 Jonas Sjöstedt, partiledare talar om varför Vänsterpartiet behövs

— både för det röda och gröna!

ca. 19.30 Frågestund ledd av Marianne Eriksson.

Vänsterpartiet förändrar Stockholm

Det är skillnad när vänstern är med och bestämmer. Efter åtta års borgerlig majoritet i Stockholm har vi ändrat kurs i politiken. Med inflytandet kommer ansvaret att skapa en bättre, mer rättvis och jämlik stad. Och visst har det redan hänt en hel del som påverkar folks liv.

Först och främst har vi börjat bygga. Behovet av hyresrätter som människor med vanliga inkomster har råd med är enormt och vi storsatsar för att bygga många fler bostäder med rimliga hyror. Snabba modulbostäder för unga vuxna och studenter ligger också i stargroparna. Tidigare krävdes tre gånger årshyran och en fast inkomst för att få teckna hyreskontrakt med de kommunala bostadsbolagen i Stockholm men det har vi ändrat på och kraven har sänkts rejält. Det är vi väldigt stolta över för det öppnar upp bostadsmarkanden för många fler. Vi har också satt stopp för försäljningarna av hyreslägenheterna i allmännyttan.

I alla delar av staden påbörjas nu ett arbete för att stärka människors möjlighet till deltagande genom en satsning på lokal demokrati. Demokratin måste stärkas och det görs bäst nära invånarna. Målet är ökat inflytande för stockholmarna och i förlängningen ett ökat valdeltagande. Jag ser fram emot att se resultatet av allt från lokala arbeten med medborgarbudget till nya ungdomsråd runt om i staden. Fler ska få mer att säga till om.

För övrigt kommer vi att organisera om hemtjänsten för att öka inflytandet för de äldre och förbättra personalens arbetsvilkor. Vi höjer också lönerna i kvinnodominerade yrken i staden genom en särskild jämställdhets- och lönesatsning på 70 miljoner kronor. Det har Vänsterpartiet kämpat för i många år och äntligen ska kvinnors arbete uppvärderas.

Vi har alltså mycket att glädjas över, men också mycket kvar att förändra. Och vi har bara börjat! Tillsammans skapar vi en stad för alla.

Ann-Margarethe Livh

Bostads- och Demokratiborgarråd i Stockholm.